کد مطلب:313333 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:298

سیمای امیرالمؤمنین علی در قرآن و حدیث
در اینجا باز ناچار به اشاره اكتفا می كنم و از تفصیل درمی گذرم:

مطابق آنچه در جلد دوم كتاب «دلائل الصدق» آمده، صد فصل [1] از قرآن مجید، بر حسب مآخذ و مدارك قابل استناد و احتجاج بر غیر شیعه، در شأن علی علیه السلام نازل شده و ناظر به مقامات و كمالات آن حضرت است.

ذیلا ده فصل از آن صد فصل را انتخاب كرده ایم كه می خوانید:

1. (انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزكاة و هم راكعون) [2] ، درباره ی انفاق امیرالمؤمنین علیه السلام در حال ركوع.

2. (یا أیها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس ان لله لا یهدی القوم الكافرین) [3] ، درباره ی نصب امیرالمؤمنین علیه السلام به مقام خلافت.

3. (انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس أهل البیت و یطهركم تطهیرا) [4] ، دلیل عصمت امیرالمؤمنین علیه السلام از هر گونه خطا و گناه.

4. (قل لا أسئلكم علیه أجرا الا المودة فی القربی و من یقترف حسنة نزد له فیها حسنا ان الله غفور شكور) [5] ، دلیل وجوب دوستی با امیرالمؤمنین علیه السلام.

5. (و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤوف بالعباد) [6] ، دلیل فداكاری و از خود گذشتگی و خلوص امیرالمؤمنین علیه السلام.

6. (فمن حاجك فیه من بعد ما جاءك من العلم فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبناءكم



[ صفحه 25]



و نساءنا و نساءكم و أنفسنا و أنفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الكاذبین) [7] ، دلیل آنكه علی علیه السلام به منزله ی جان رسول خداست.

7. (هل أتی علی الانسان حین من الدهر لم یكن شیئا مذكورا...و كان سعیكم مشكورا) [8] ، درباره ی اطعام امیرالمؤمنین علیه السلام به مسكین و یتیم و اسیر، و بهره مندی وی در جهان دیگر از نعمات بهشتی.

8. (الیوم أكملت لكم دینكم و أتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا) [9] ، دلیل آنكه دین با نصب امیرالمؤمنین علیه السلام به خلافت، كامل گردید.

9. (و كفی الله المؤمنین القتال و كان الله قویا عزیزا) [10] ، دلیل آنكه با قتل عمرو بن عبدود به دست امیرالمؤمنین علیه السلام، مؤمنین از مشكل جنگ احزاب آسوده شدند.

10. (أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و اولی الأمر منكم) [11] ، دلیل وجوب اطاعت امت از امیرالمؤمنین علیه السلام.

و نود فصل دیگر كه طالبین می توانند به كتاب «دلائل الصدق» [12] مراجعه كنند.

در همان كتاب، همچنین 28 حدیث معتبر از مآخذ و منابع قابل استناد و احتجاج نقل شده است كه هر یك از آنها در اثبات خلافت بلا فصل علی بن ابی طالب علیه السلام كافی است و نیازی به دلیل دیگر نیست [13] . یكی از آنها این حدیث رسول خداست كه می فرماید: «لا یزال أمر الناس ماضیا ما ولاهم اثنا عشر خلیفة كلهم من قریش» [14] .

به این مطلب توجه فرمایید، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می گوید: امر امت من گذرا و روبراه



[ صفحه 26]



است، مادام كه دوازده خلیفه، كه همه شان از قریش می باشند، بر مردم حكومت كنند.

این دوازده نفر خلیفه ی قرشی، كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این حدیث معتبر فرموده است، كجا هستند؟ جز دوازده نفر امام شیعه؟! خلفای راشدین 4 نفرند (با امام حسن علیه السلام 5 نفر)؛ خلفای اموی 14 نفرند (سفیانیهایشان 3 نفرند، مروانیهایشان 11 نفر)؛ خلفای عباسی بغداد و سامرا 37 نفرند؛ خلفای عباسی مصر 17 نفرند؛ خلفای فاطمی [15] مصر 14 نفرند؛ خلفای طباطبائی عراق و یمن 8 نفرند؛ خلفای علوی طبرستان 7 نفرند؛ خلفای ادریسی مراكش 10 نفرند؛ خلفای اموی اندلس 16 نفرند؛ خلفای علوی حمودی «قرطبه» 3 نفرند؛ خلفای حمودی «مالقه» 6 نفرند؛ خلفای علوی حمودی «جزیره ی خضراء» اندلس 2 نفرند؛ مجموع خلفای علوی حمودی اندلس 11 نفرند...! [16] .

در طول تاریخ اسلام، نمی توان یك عده ی دوازده نفری از (به اصطلاح) خلفا را پیدا كرد كه این حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر آنان منطبق باشد، جز دوازده نفر امام شیعه. ما كه در تاریخ، 12 نفر خلیفه ی قرشی پیاپی، كه امت اسلام نیز در عصر حكومت آنان آسوده زیسته باشند، پیدا نكردیم، شما اگر سراغ دارید به ما نشان بدهید! [17] .



[ صفحه 27]




[1] علامه ي حلي در كتاب «كشف الحق و نهج الصدق» 84 آيه را ذكر كرده و مؤلف دلائل الصدق 16 آيه ي ديگر بر آن افزوده است. ضمنا اينكه از موارد مزبور تعبير به «فصل» مي كنيم بدين علت است كه فصلها گاه يك آيه، گاه دو يا سه آيه، و حتي گاه مثل آيات سوره ي هل اتي هيجده آيه است.

[2] سوره ي مائده: آيه ي 55.

[3] سوره ي مائده: آيه ي 67.

[4] سوره ي احزاب: آيه ي 33.

[5] سوره ي شوري: آيه ي 23.

[6] سوره ي بقره: آيه ي 207.

[7] سوره ي آل عمران: آيه ي 61.

[8] سوره ي دهر: آيه هاي 1 و 22.

[9] سوره ي مائده: از آيه ي 3.

[10] سوره ي احزاب: آيه ي 25.

[11] سوره ي نساء: آيه ي 59.

[12] دلائل الصدق: صفحه ي 44 و 225.

[13] جلد 2 صفحه ي 328 - 226.

[14] دلائل الصدق: جلد 2 صفحه ي 314، به نقل از صحيح بخاري، صحيح مسلم، الجمع بين الصحاح الستة، و مسنداحمد.

[15] ر.ك، استفاده شده از كتاب سيماي علي عليه السلام از مسجد الحرام تا مسجد كوفه: دكتر محمد ابراهيم آيتي (قدس سره) از انتشارات جهان آرا دفتر مركزي قم.

[16] فهرست اسامي و تاريخ مدت خلافت هر يك از اين سلسله ها را در تعليقات كتاب «اندلس» صفحه ي 220 - 207 بنگريد.

[17] نه حديث ديگر از قرار زير است:

- «اني دافع الراية غدا الي رجل يحب الله و رسوله».

- «برز الايمان كله الي الشرك كله».

- «أنت أخي في الدنيا و الآخرة».

- «ان عليا مني و أنا من علي، و هو ولي كل مؤمن بعدي، لا يؤدي عني الا أو علي» (دلائل الصدق: جلد 2 صفحه 271، به نقل از مسند احمد و صحاح).

- «لا يحبك الا مؤمن و لا يبغضك الا منافق». (دلائل الصدق: جلد 2، صفحه ي 276، به نقل از: مسند احمد، المجمع بين الصحيحين و الجمع بين الصحاح الستة).

«أنا مدينة العلم و علي بابها» (دلائل الصدق: جلد 2، صفحه ي 284، به نقل از: مسند احمد و صحيح مسلم).

- «لا سيف الا ذوالفقار و لا فتي الا علي».

- «الحق مع علي و علي مع الحق، لن يفترقا حتي يردا علي الحوض» (دلائل الصدق: جلد 2 صفحه ي 303). جالب آنكه راوي اين حديث، شخص عائشه است.

- «اني تارك فيكم خليفتين: كتاب الله و أهل بيتي، و انهما لن يفترقا حتي يردا علي الحوض». (دلائل الصدق: جلد 2 صفحه 306 به نقل از مسند احمد و مآخذ ديگر).

اين قسمت از پاورقي استفاده شده از كتاب سيماي علي عليه السلام از مسجد الحرام تا مسجد كوفه از دانشمند فقيد دكتر محمد ابراهيم آيتي «ره».